_

Aluminiowy bęben hamulcowy

Zagadnienia inżynierskie: problemy w oderwaniu od konkretnej aplikacji.

Aluminiowy bęben hamulcowy

Postprzez Mirek999 » kwi 29, 2019 08:47

Witam

Spotkałem się ostatnio z następującym zagadnieniem:
- chodzi o odtworzenie bębna hamulcowego od przedwojennego samochodu. Bęben ma wciskaną tuleję.
- jaki materiał dobrać na bęben i tuleję?
- jak wyznaczyć właściwy wcisk?
- czy stosować dodatkowo klej np Loctite?
- jakie chropowatości powinny mieć powierzchnie przed wciskiem?

Będę wdzięczny za sugestie i podpowiedzi.
Mirek999
 
Posty: 87
Dołączył(a): sty 14, 2015 07:52

Re: Aluminiowy bęben hamulcowy

Postprzez Mirek999 » kwi 29, 2019 19:29

Podbijam -bo temat zniknął z głównej przez reklamujących swoje usługi...
Mirek999
 
Posty: 87
Dołączył(a): sty 14, 2015 07:52

Re: Aluminiowy bęben hamulcowy

Postprzez piotrekm13 » kwi 29, 2019 21:52

Bęben chyba najlepiej tak jak sa robione oryginalnie czyli staliwo lub żeliwo. Żeby uniknąć odlewania możesz kombinować coś spawanego z dużej rury grubościennej i wspawanej tarczy.
Jeśli chodzi o tuleję to nie wiem o co chodzi. Ma to być część łożyska ślizgowego? Czu dopiero w niej osadzane łożyska?
Nie można tego "na stałe połączyć z bębnem?
piotrekm13
 
Posty: 814
Dołączył(a): mar 31, 2012 20:52

Re: Aluminiowy bęben hamulcowy

Postprzez Mirek999 » kwi 30, 2019 09:06

Oryginalny bęben to odlew aluminiowy z wprasowaną tuleją stanowiącą element cierny.
Również w otwory pod szpilki wprasowane są tuleje.

I tak musi pozostać.
Problemem jest fakt, że aluminium ma większą rozszerzalność cieplną niż stal.

Wstępnie zaproponowałem pasowanie na wcisk - fi238 H7/r6...
Mirek999
 
Posty: 87
Dołączył(a): sty 14, 2015 07:52

Re: Aluminiowy bęben hamulcowy

Postprzez U~ » kwi 30, 2019 10:48

Jeżeli to musi byc aluminium i problemem jest rozszerzalność cieplna, to można spróbować dobrać odpowiedni stop, np. silumin, z którego odlewa się chociażby zaciski.
U~
 
Posty: 93
Dołączył(a): lip 04, 2011 09:46

Re: Aluminiowy bęben hamulcowy

Postprzez Majklu » kwi 30, 2019 12:54

H7/r6 to daje przy tej srednicy ~4-11 setek wcisku. Nie wiem jak się aluminium zachowa przy takim ciasnym połączeniu , ale wydaje mi się tu zbyt dużo wcisku na taką średnicę. Niech się wypowie ktoś bardziej doświadczony, ale ostatnio miałem 2-3 setki wcisku przy fi120 i wstępnym grzaniu talerza i trochę ku$#$ się posypało na warsztacie. Co prawda poszło to z 10kg młotkiem, nie wiem jak przy wprasowaniu. Acha, ja miałem elementy ze stali.
edit.:
to moje pasowanie podchodziło pod H7/p6 , i książki podają , że takowe należy zabezpieczać przed przesunięciem. H7/r6 już nie.

Nie wiem jak w praktyce. Tak na chłopski rozum 10-11 setek to juz za dużo moim zdaniem.
Majklu
 
Posty: 44
Dołączył(a): lip 05, 2016 12:58


Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników