_

Dane techniczne i mechaniczne samochodów obosowych

Forum ogólne, ale nie do zadawania "prostych pytań". Wszystko o CAD, czego nie da się bezpośrednio połączyć z tematyką jednego z poniższych forów tematycznych.

Dane techniczne i mechaniczne samochodów obosowych

Postprzez begginerStudent » lis 16, 2021 21:44

Cześć. Niedawno zakupiłem książki prof. Jaśkiewicza dot. projektowania układów napędowych pojazdów samochodowych. Praktycznie w każdej pozycji autor pisze, że bardzo ważne przy takim procesie projektowania (np. skrzyni biegów) jest opierać się na danych i testach eksperymentalnych już istniejących pojazdów, po czym oczywiście podaje często obszerne tabelki z konkretnymi markami. Wszystko super, problem tylko, że tabelki te dotyczą pojazdów już trochę wiekowych sięgających lat 70, 80... Od tego czasu trochę się pozmieniało i standardem (w osobówkach) są np. skrzynki 5-cio biegowe, a nie 4-ro (u autora tabele te dotyczą osobówek 4-ro biegowych). To samo tyczy się innych parametrów. Czy wiecie gdzie mogę znaleźć dane dot. takich parametrów samochodów (powołam się znowu na skrzynki, ale chodzi ogólnie o układy napędowe, a więc również parametry sprzęgieł, wałów, mostu/ów, itd.) jak np.: przełożenie przekładni stałej, przełożenia konkretnych biegów, liczba zębów kół wałków głównego i pośredniego, odległości osi, szerokości wieńców, itp?

Patrząc na instrukcje obsługi kilku samochodów z takich typowo technicznych parametrów znalazłem tylko maksymalny moment silnika dla danych obrotów, przełożenia biegów (ale już nie przekładni stałej - tak, były to pojazdy ze skrzynkami trójwałkowymi) i w sumie tyle.

Z góry dziękuję za każdą odpowiedź!
Humanum errare est.
begginerStudent
 
Posty: 29
Dołączył(a): kwi 14, 2019 16:21

Re: Dane techniczne i mechaniczne samochodów obosowych

Postprzez NewJoker » lis 16, 2021 23:14

Może w książce "Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie napędowe" Micknassa znajdzie się coś dla bardziej współczesnych samochodów. Podręcznik "Układy napędowe pojazdów samochodowych. Obliczenia projektowe" Jaśkiewicza też jest nowszy. Literatura, którą podałem w poprzednim temacie dotyczy typowo projektowania i obliczeń i pod tym względem jest aktualna (pomijając oczywiście techniki komputerowe), takie konkretne dane techniczne trudniej znaleźć. Polecam też poszukać w książkach anglojęzycznych, te z reguły są nowsze. Przykładowo:
- "Vehicle Powertrain Systems" Mashadi
- "Automotive Engineering: Powertrain, Chassis System and Vehicle Body" Crolla

Ale też rozdziały w pozycjach ogólnie o projektowaniu pojazdów samochodowych.
NewJoker
 
Posty: 1133
Dołączył(a): kwi 08, 2015 22:33

Re: Dane techniczne i mechaniczne samochodów obosowych

Postprzez begginerStudent » lis 17, 2021 00:22

Dzięki wielkie za kolejne propozycję literatury! Na pewno je obczaję, ale chciałbym ogólnie już ruszyć trochę z tym tematem :P Próbuje zrobić na początek własnej koncepcji skrzynkę, ale biorąc istniejące przełożenia (tak żeby powyznaczać już parametry geometryczne). Tak wiec wziąłem przełożenia ze skrzynki Getrag 260. Maksymalny moment silnika, którego "używam" to 305 N*m przy 4000 obrotów. Takie dane sobie przyjąłem na pierwszy raz. Głównie korzystam z Jaśkiewicza "Projektowanie układów napędowych pojazdów samochodowych" z 1982r. I problem pojawia mi się już na samym wstępie (rozdziału o projektowaniu skrzynek) czyli przy wyznaczaniu odległości osi "a". Licząc ze wzoru a = k * sqrt(T, 3), gdzie:

- sqrt(T, 3) to pierwiastek sześcienny z T,
- T jest to moment obrotowy na wejściu do przekładni (nie jest zaznaczone, że maksymalny, ale przyjąłem ten maksymalny czyli 305 N*m)
- k to współczynnik, dla skrzyni 3-wałkowych wynosi 19 - 22, przyjąłem 20

Z tych obliczeń wyszła mi odległość 134,63, przyjąłem 135 mm. Z pokazanego u Jaśkiewicza wykresu zależności odległości osi od maksymalnego momentu na wałku głównym wynika, że jest dużo powyżej normy - większość ma odległość w granicach 50-70 mm, ale wiadomo - tutaj silnik o wiele mocniejszy, te na wykresie mają w większości nominalny moment w granicach 120-150 N*m, mój 305 czyli ponad 2-krotnie wyżej, więc wychodzi, że jest ok.

I wydaje mi się, że te 13,5 cm to jednak trochę mało jak na 2 wałki, na których mają być osadzone koła w tym jedne dodatkowo ułożyskowane... Już nie mówiąc o takiej Warszawce 224, która ma a = ~70 mm - nie wiem jaki oni to tam pomieścili wszystko :lol:

Ale ok, odległość jest. Dalej chciałbym wyznaczyć średnicę toczną, więc jadąc ze wzoru dla zębnika 1-go biegu:
dw1 = 2*a / (u + 1), gdzie u jest przełożeniem geometrycznym przekładni 1-go biegu (u = z2 / z1). I tutaj utknąłem. Bo mam przecież przełożenia przyjęte, i dla 1-go biegu jest to 3,83. I wychodzi mi średnica dw1 = ~56mm. Serio? 5,6 cm tocznej dla zębnika 1-go biegu??? Przy obliczeniach wałków z PKM dla mniejszych momentów wychodziły mi po ukształtowaniu takie średnice czopów. Więc coś jest ewidentnie nie tak. Z drugiej strony prof. w którymś miejscu (lub w innej pozycji) pisze, aby przyjąć sobie liczby zębów na podstawie już istniejących konstrukcji skrzynek i wtedy wyznaczyć przełożenia geometryczne (mimo wcześniejszych obszernych rozdziałów o doborze przełożeń do poszczególnych biegów)... Mógłbyś mi to proszę trochę rozjaśnić?
Humanum errare est.
begginerStudent
 
Posty: 29
Dołączył(a): kwi 14, 2019 16:21

Re: Dane techniczne i mechaniczne samochodów obosowych

Postprzez velaskez » lis 18, 2021 20:34

begginerStudent napisał(a):Cześć. Niedawno zakupiłem książki prof. Jaśkiewicza dot. projektowania układów napędowych pojazdów samochodowych. Praktycznie w każdej pozycji autor pisze, że bardzo ważne przy takim procesie projektowania (np. skrzyni biegów) jest opierać się na danych i testach eksperymentalnych już istniejących pojazdów, po czym oczywiście podaje często obszerne tabelki z konkretnymi markami. Wszystko super, problem tylko, że tabelki te dotyczą pojazdów już trochę wiekowych sięgających lat 70, 80... Od tego czasu trochę się pozmieniało i standardem (w osobówkach) są np. skrzynki 5-cio biegowe, a nie 4-ro (u autora tabele te dotyczą osobówek 4-ro biegowych). To samo tyczy się innych parametrów. Czy wiecie gdzie mogę znaleźć dane dot. takich parametrów samochodów (powołam się znowu na skrzynki, ale chodzi ogólnie o układy napędowe, a więc również parametry sprzęgieł, wałów, mostu/ów, itd.) jak np.: przełożenie przekładni stałej, przełożenia konkretnych biegów, liczba zębów kół wałków głównego i pośredniego, odległości osi, szerokości wieńców, itp?

Patrząc na instrukcje obsługi kilku samochodów z takich typowo technicznych parametrów znalazłem tylko maksymalny moment silnika dla danych obrotów, przełożenia biegów (ale już nie przekładni stałej - tak, były to pojazdy ze skrzynkami trójwałkowymi) i w sumie tyle.

Z góry dziękuję za każdą odpowiedź!


Skrzynie biegów robią poddostawcy np. ZF, Aisin i tam bym bardziej szukał. Parametrów nikt nie publikuje. My mamy w firmie dział teardown, który rozbiera samochody na części pierwsze, kataloguje i robi zdjęcia. Dodatkowo firma opłąca subskrypcję do https://portal.a2mac1.com/ gdzie rozbiórki, z fotografiami i wszystkimi namacalnymi parametrami dla większości modeli wszystkich marek są zebrane. Dostęp tani nie jest. Subskrypcja kosztuje w okolicy miliona USD rocznie.
velaskez
 
Posty: 972
Dołączył(a): paź 05, 2011 23:22
Lokalizacja: UK

Re: Dane techniczne i mechaniczne samochodów obosowych

Postprzez gieborywar » lis 18, 2021 22:57

Skrzynie biegów robią poddostawcy np. ZF, Aisin i tam bym bardziej szukał. Parametrów nikt nie publikuje. My mamy w firmie dział teardown, który rozbiera samochody na części pierwsze, kataloguje i robi zdjęcia. Dodatkowo firma opłąca subskrypcję do https://portal.a2mac1.com/ gdzie rozbiórki, z fotografiami i wszystkimi namacalnymi parametrami dla większości modeli wszystkich marek są zebrane. Dostęp tani nie jest. Subskrypcja kosztuje w okolicy miliona USD rocznie.



Ooo ciekawa sprawa. Zawsze się nad tym zastanawiałem jak to funkcjonuje. Bo nikt już takich szczegółów technicznych nie udostępnia a jednak powstają zamienniki a domyślam się, że nie z dokumentacji producenta:)
Taka modernologia:) Albo po prostu reverse engineering.
gieborywar
 
Posty: 119
Dołączył(a): lis 28, 2013 09:03

Re: Dane techniczne i mechaniczne samochodów obosowych

Postprzez gouda » lis 19, 2021 11:29

Na pewnym etapie procesu projektowego producent OEM rozsyła zapytania ofertowe na dostarczenie części np, hamulców do Boscha, Brembo itp. A więc dostawcy rzędu Tier 1, mają dostęp do danych co najmniej ze wstępnego okresu projektowego.
Oczywiście w miarę postępu prac, rozmowy z wykonawcami są zawężane i tylko ostateczny dostawca ma komplet aktualnych danych. Często dostawców danej części może być więcej, jeśli OEM jest na tyle rozsądny i mityguje ryzyko - często oczywiście nie jest, czego dowód macie obecnie w postaci kryzysu na rynku półprzewodników.

Ale z tych powodów o których pisaliście, zamienniki mogą nie trzymać wstępnie założonych parametrów i to nawet jeśli producentem jest dostawca który dostarcza dane cześci do OEM. Część zamienników produkowana jest np. z odzyskiwanych czy regenerowanych części, o czym konsument nawet nie musi wiedzieć.
gouda
 
Posty: 954
Dołączył(a): lip 30, 2008 00:02

Re: Dane techniczne i mechaniczne samochodów obosowych

Postprzez Linas1873 » lis 19, 2021 13:29

A gdzie można znaleźć informacje o takich danych?
Linas1873
 
Posty: 4
Dołączył(a): lis 19, 2021 13:01

Re: Dane techniczne i mechaniczne samochodów obosowych

Postprzez gieborywar » lis 19, 2021 22:29

gouda napisał(a): Część zamienników produkowana jest np. z odzyskiwanych czy regenerowanych części, o czym konsument nawet nie musi wiedzieć.


Zasadniczo po co ma to wiedzieć. Dla klienta liczy się cena a później ewentualnie jakość. Chociaż a pewnych rynkach liczy się przede wszystkim wygląd. Musi się błyskać i migać:)
Odpowiednio doświadczony inżynier będzie wiedział ja dobrze skopiować produkt. W przypadku elementów mechanicznych takich jak koła zębate, wałki, obudowy itp. niektórzy za bardzo zawierzają sprawy skanerom 3D. I kopiują zupełnie nie potrzebne aspekty technologiczne wyrobów, które nie mają wpływu na ich funkcjonalność - np kopiowanie wyrobu wykonanego z odlewu i przenoszenie jego niuansów odlewniczych na wersję z jakiejś walcówki:)
gieborywar
 
Posty: 119
Dołączył(a): lis 28, 2013 09:03


Powrót do Forum CAD

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Bing [Bot]