_

Inventor rozwiniecie blach

Forum poświęcone aplikacjom takim jak Inventor, Solid Edge, SolidWorks... czyli nowoczesnym narzędziom do modelowania.

Inventor rozwiniecie blach

Postprzez Lawka » maja 15, 2009 12:08

Witam
Jak ustawic poprawnie wspolczynnik K-Factor dla stali ST3S ?

Wszystkie programy cad typu catia, solid works, wykonuja dobrze rozwiniecie gietej blachy przy standartowym ustawieniu tego wspolczynnika, natomiast w Inventorze to nie dziala. Im grubsza blacha tym gorsze wyniki.

tzn jak zapisze rozwiniecie do dxf i dam na plazme do wyciecia to wymiary po gieciu sa zle.

pozdrawiam
lawka
Obrazek
Avatar użytkownika
Lawka
 
Posty: 95
Dołączył(a): lis 22, 2006 22:09
Lokalizacja: z Tamtych

Re: Inventor rozwiniecie blach

Postprzez gouda » maja 15, 2009 12:35

W inventorze można to zrobić na dwa sposoby. Po przez liniowy współczynnik K który określa odległość linii obojetnej od brzegu blachy - jednakowy dla wszystkich blach, kątów gięcia i promieni, mozna też wykorzystać opcje tabeli - rózne wspólczynniki korekcji x długości rozwinięcia dla róznych blach, grubości, kątów gięcia i promieni gięcia. Współczynniki x i k zależą nie tylko od blachy ale od szeregu inych czynników, grubości, promienia gięcia. Musisz więc sporządzić sobię tabelę odpowiednią dla siebie, dla swoich blach, swoich narzędzi. Jak założysz inną pryzmę znowu może się okazać że wyjdzie co innego. Współczynnik k najlepiej wyznaczysz w sposob doświadczalny.
Zapewniam cie że w inventorze działa to bardzo dobrze.
Ostatnio edytowany przez gouda, maja 15, 2009 12:46, edytowano w sumie 1 raz
gouda
 
Posty: 445
Dołączył(a): lip 30, 2008 00:02

Re: Inventor rozwiniecie blach

Postprzez Remik78 » maja 15, 2009 12:36

Witam.
Podczas definiowania grubości blachy (okno z parametrami). Jest pole ustaw współczynnik K-Factor. W nim ustaw wartość współczynnika, która zawiera się miedzy 0÷1. Współczynnik K-Factor w zasadzie definiuje położenie osi obojętnej.
Jak potrafisz wyznaczyć rzeczywistą oś obojętną, która zależy od promienia , kąta gięcia, własności wytrzymałościowych materiału, (Moduł Yunga, współczynnik Poisona). Ale by te wartości dobrze dookreślić warto zajrzeć do książek z wytrzymałości materiałów.
Remik78
 
Posty: 158
Dołączył(a): wrz 19, 2008 01:32

Re: Inventor rozwiniecie blach

Postprzez gouda » maja 15, 2009 21:14

Można to zrobić w sposób doświadczalny tj odciąć pasek z blachy o długości L, zagiąć go o okręślony kąt np 90 stopni, zmierzyć boki kątownika który zagieliśmy a i b. Różnica długośći między sumą a i b, a L to właśnie współczynnik korekcji x
L=a+b-x
x=a+b-L
Znając współczynnik x, wyznaczysz łatwo współczynnik k, to już tylko prosta matma.
Kiedy nie korzystasz z opcji rozwinięcia z współczynnikiem liniowym k, a korzystasz z tabeli gięcia, wtedy w tabeli podajesz współczynik x.
Jeśli gniesz blachy pod różnymi kątami itd, najlepszą opcją będzie właśnie tabela gięcia. Jej przygotowanie może być nieco pracochłonne bo trzeba troszke blaszek próbnych sobie pozaginać. Chyba że znjdziesz co nieco w literaturze, ale jeśli chcesz byćcałkowicie precyzyjny to musisz wiedzieć że to zalezy od wielu parametrów, materiału, temperatury gięcia, technologii gięcia, promienia, kąta, grubości blachy itd.
gouda
 
Posty: 445
Dołączył(a): lip 30, 2008 00:02

Re: Inventor rozwiniecie blach

Postprzez Lawka » maja 19, 2009 14:57

dzieki za odpowiedz.

jak sie wypelnia ta tabele? nie bardzo wiem jak co gdzie wpisac.

np. blacha 8mm gieta na 90 stopni i promien 2 mm

jak to wpisac w tabelke ?
co z tymi table torelances ?

Nie prosze o gotowa tabelke tylko o jeden przyklad albo screen shot z opisem co gdzie sie wpisuje.

pozdrawiam
Obrazek
Avatar użytkownika
Lawka
 
Posty: 95
Dołączył(a): lis 22, 2006 22:09
Lokalizacja: z Tamtych

Re: Inventor rozwiniecie blach

Postprzez bartek96 » gru 29, 2009 13:17

Witam

Chciałbym troszkę odgrzać temat jako że mam taki sam problem ze zdefiniowaniem właściwego współczynnika K.

Do projektowania używam Inventora, blachy daję giąć na prasie krawędziowej CNC Trubend. Wykonałem ostatnio następujacy eksperyment: wykonałem prosty projekt ceownika z blachy 1.2mm (ścianki o długości 20, 30 i 40mm). Promień gięcia wpisałem 0.5mm, taki jaki faktycznie wychodzi po gięciu na tej prasie. Długość wzoru płaskiego, który wygenerował inventor wynosi 86.43mm.

Ten sam projekt przesłałem do firmy z prośbą o wrzucenie go na prasę i odesłania informacji, jaką długość wzoru płaskiego wygeneruje prasa. Okazało się że prasa pokazuje 85.33mm.

Logicznie myśląc stwierdziłem, że jak zwiększe w Inventorze promień gięcia, to uda mi się skrócić wzór płaski. Eksperymentalnie wyszło mi, że dla promienia gięcia 1,78mm długość wzoru wychodzi mi taka, jak na Trubendzie. Problem w tym, że ta maszyna fatycznie gnie z kątem 0.5mm

Poszedłem więc w innym kierunku i zacząłem zmieniać współczynnik K mając nadzieję, że osiągnę ten sam wynik bez zmiany promienia gięcia. Udało się dla K = 0.15.

Tutaj pojawiają się moje wątpliwości: czy wartość K=0.15 dla blachy stalowej nie jest za mała? w necie znalazłem informacje, że dla stali powinno to być ok. 0.41

http://www.cns.pl/Rozwiazania-programow ... attachment

Czy współczynnik K może mieć różną wartość w zależności od tego, na jakiej maszynie gięta jest blacha?

Pozdrawiam

Bartek
bartek96
 
Posty: 1
Dołączył(a): gru 29, 2009 12:56


Powrót do Modelowanie 3D

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników

cron