_

Połączenie drzewka w jedną bryłę

Forum poświęcone aplikacjom takim jak Inventor, Solid Edge, SolidWorks... czyli nowoczesnym narzędziom do modelowania.

Połączenie drzewka w jedną bryłę

Postprzez Sokelin » maja 08, 2021 20:23

Cześć,
Czy mógłby mi ktoś w prosty sposób wyjaśnić w jaki sposób mogę przekonwertować model 3D w jedną bryłę?
Pobierając jakiś model 3D z darmowych stron, jest on podzielony na rożne elementy. Np. model auta ma oddzielnie drzwi, czy szyby. Jak mógłbym to scalić, by była jedna bryła, bez podziału na poszczególne elementy? Tak, by programy widziały ten model jako jeden. W miejscu np. okien by była normalna bryła.

Niestety programy do druku 3D sobie nie radzą z takimi plikami, które mają wiele plików w hierarchii. Min. nie drukuje w ogóle okien, bo model ma je zapisane jako obiekt przeźroczysty czy jakoś tak.
Konwertowałem model na różne formaty, różnymi programami, ale za każdym razem zapisuje drzewko.

Zrzut z Blendera w którym widać Drzewko i IdeaMarker - model po wrzuceniu i po cieciu.
Na przykładzie modelu auta, bo ma najwięcej elementów. Ale tak jest z każdym modelem, który nie jest jednolitą bryłą.

Czy może to ja coś źle konwertuje, eksportuje i dlatego takie kwiatki wychodzą?
Używałem zarówno Blendera, Solidworksa, Zmodels i innych.
Pozdrawiam serdecznie.
model jpg.jpg
Sokelin
 
Posty: 3
Dołączył(a): maja 08, 2021 20:00

Re: Połączenie drzewka w jedną bryłę

Postprzez NewJoker » maja 08, 2021 21:28

Różnie się to nazywa w poszczególnych programach, ale generalnie praktycznie każdy CAD ma opcję scalania części złożenia w pojedynczą bryłę. Np. w Inventorze możesz użyć opcji "Utwórz część uproszczoną" (menu złożenia) lub "Wyprowadź" (menu części). Fusion 360 ma funkcję "Combine, z kolei w SolidWorks możesz zapisać złożenie jako część a następnie skorzystać z operacji "Połącz" wybierając typ "Dodaj".
NewJoker
 
Posty: 1133
Dołączył(a): kwi 08, 2015 22:33

Re: Połączenie drzewka w jedną bryłę

Postprzez Sokelin » maja 08, 2021 22:39

Widziałem ta opcje w solidworksie, ale u mnie ona jest szara i nie mogę w nią kliknąć.
Muszę jakoś przekonwertować plik? Po odpaleniu go w SW większość opcji mam szarych.
Przekonwertować na obiekt siatkowy?
W drzewku w SW te elementy są w gałęzi "Obiekty Graficzne"
ddd.jpg
Sokelin
 
Posty: 3
Dołączył(a): maja 08, 2021 20:00

Re: Połączenie drzewka w jedną bryłę

Postprzez NewJoker » maja 08, 2021 23:28

Przede wszystkim w jakim formacie jest ten plik ? Wygląda to na jakiś STL albo zbiór STL-i. Operacje w SolidWorks służą do pracy na modelach CAD-owskich, czyli w formacie natywnym Solida albo uniwersalnych STEP czy IGES. Taką siatkę trójkątów musiałbyś najpierw przerobić na jeden z tych 2 formatów. Natomiast połączenie kilku STL-i w jeden to już robota bardziej dla programu do modelowania nieparametrycznego. Jak darmowy Meshmixer czy również darmowy MeshLab.
NewJoker
 
Posty: 1133
Dołączył(a): kwi 08, 2015 22:33

Re: Połączenie drzewka w jedną bryłę

Postprzez bildder » maja 09, 2021 20:02

Kolega powyżej ma rację, to jest siatka trójkątów- czyli typowy model pochodzący z programów graficznych.

W SOLIDWORKS możesz:
1. Użyć dodatku ScanTo3D do konwersji - zaznaczę, że nie będzie to wcale proste,
2. wykonań pewne operacje na siatce, np. tak: https://solid-blog.pl/jak-wykonac-opera ... -scanto3d/

Zależy do czego ten model jest Ci potrzebny, do druku wystarczy stl, do innych celów przydałaby się gładka powierzchnia.
Paweł Kęska
CSWE | CSWI | CSWP
----------------------------
Szkolenia SOLIDWORKS
Podręczniki SOLIDWORKS
Nowy blog SOLIDWORKS
Avatar użytkownika
bildder
 
Posty: 1358
Dołączył(a): sie 03, 2007 08:53
Lokalizacja: W-wa

Re: Połączenie drzewka w jedną bryłę

Postprzez Sokelin » maja 11, 2021 21:56

Dziękuje za odpowiedzi. Tak to zwykły plik obj. Przekonwertowałem go na format Solidworka i bez kłopotu moge go edytować.
Tylko teraz takie pytanie, może ktoś mi wytłumaczy prostym językiem :)

Kłopot z tym modelem jak i ogólnie innymi mam taki, że programy do drukowania 3D wyrzucają błędy, że model zawiera zbyt cienkie ścianki, przez co nie zostanie poprawnie wydrukowany. Widać to dokładnie na rzucie z Ideamerkera - model ma "dziury" w miejscu występowania cienkich ścian. Model ma zostać wydrukowany na drukarce 3D.
To model stworzony do różnych gier jako mod, dlatego nikt nie przejmował się grubością ścian, bo w grze za kolizyjność odpowiada model kolizyjny, a nie sam model.

Próbowałem użyć programu Bulider 3D od MS oraz Tinkercad, by za pomocą narzędzia "dodaj-odejmij" stworzyć na nowo model w postaci całej bryły. Tworzymy sześciościan i za pomocą "dodaj-odejmij" odejmujemy z niego kształt modelu. Dzięki czemu powstaje tak jakby forma modelu. Powtarzamy proces już na "formie" i wychodzi nam czysty model. Tyle, że program odejmuje cały model, a nie jego "shield". Pustą przestrzeń wewnątrz też, dlatego nowy model ma mniej więcej podobne grubości ścian.
Myślałem, że tą metodą stworzymy model, który jest wewnątrz pełny. Tak, by po przekrojeniu go była zwarta bryła, a nie pustka. Wtedy grubość ścian nie miałaby tak bardzo znaczenia, bo obiekt byłby pełną bryłą.
Czyli w zasadzie zrobiłem to co @bildder podesłał, tylko w innym programie, ale to nic nie daje, bo odbija w sześcianie też puste wnętrze.

Poradzicie Panowie w jaki sposób można pogrubić ściany tak, by zewnętrzna powłoka nie została naruszona?
Ew. przekształcić model na zwartą bryłę.


Na zdjęciu zaznaczyłem co robiłem - tylko tutaj z prostym sześcianem i walcem.
Obiekt jest pusty w środku, a chciałem zrobić by był pełny.
Dziękuje jeszcze raz za pomoc.

obiekt.jpg
Sokelin
 
Posty: 3
Dołączył(a): maja 08, 2021 20:00


Powrót do Modelowanie 3D

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników