_

Projekt podnośnika samochodowego

Forum ogólne. Miejsce na pierwsze pytania w karierze projektanta. Wszelkie tematy, których nie można zakwalifikować do jednej z poniższych grup.

Projekt podnośnika samochodowego

Postprzez shrek3333@wp.pl » gru 13, 2011 20:26

Witajcie mam pytanie, ponieważ mam zaprojektować podnośnik samochodowy o parametrach Q = 37kN i H = 405, moje pytanie to jaki to może być typ podnośnika samochodowego ? Czy zwykły podnośnik trapezowy tzn. lewarek uniósł by w rzeczywistości około 3,5t ? Czy podnośnik śrubowy może być nazwany podnośnikiem samochodowym ? Nie mam sprecyzowanego typu tego podnośnika i nie wiem właśnie jaki mogę wybrać, najlepiej żeby jego budowa była jak najprostsza, i ma on wykorzystywać śrubę, bez hydrauliki itp. dziękuję za każdą pomocną wskazówkę.
shrek3333@wp.pl
 
Posty: 4
Dołączył(a): gru 13, 2011 20:19

Re: Projekt podnośnika samochodowego

Postprzez thermtrans » gru 13, 2011 21:38

To pytanie jest trochę źle sformułowane.

Generalnie masz zaprojektować podnośnik. Oznacza to że możesz wybrać jakikolwiek typ podnośnika i dla zadanych parametrów masz dobrać wymiary. Zatem można założyć że zwykły 'trapezowy' da radę przy odpowiednich wymiarach.
Czy będzie to najlepsze rozwiązanie, to już inna bajka.

Poszukaj na Google. Znajdziesz tam kilka przykładowych lewarków.
Pozdrawiam, ThermTrans

MES, CFD, wytrzymałość materiałów, hydromechanika, mechanika, termodynamika.
thermtrans
 
Posty: 298
Dołączył(a): mar 01, 2010 21:52

Re: Projekt podnośnika samochodowego

Postprzez shrek3333@wp.pl » sty 06, 2012 20:30

Wykorzystując swój temat chciałem się zapytać jaki typ wyboczenia będzie miała śruba znajdująca się w moim projekcie , chcę zaprojektować podnośnik w obudowie, którego końce bedą znajdował się w łożyskach, śruba będzie obracana grzechotką(akurat nie tak jak na dołączonym schemacie) . Jaki będzie to typ wyboczenia ? Czy polączenie łozyskowe jest to typ ruchomy czy swobodny ?
Obrazek
Muszę wybrać jeden z pośród tych rodzai wyboczenia Obrazek
shrek3333@wp.pl
 
Posty: 4
Dołączył(a): gru 13, 2011 20:19

Re: Projekt podnośnika samochodowego

Postprzez gouda » sty 06, 2012 20:51

Zakładając odpowiednią sztywność obudowy (korpusu) i odpowiednie rozwiązanie konstrukcyjne będziesz miał przypadek 4 czyli współczynnik 0,5 (czyli najlepsza opcja).
Łożysko dolne, uniemożliwia ruch elementu zostawiając tylko jeden stopień swobody - ruch w okół osi śruby - więc mozesz to traktować jako utwierdzenie - obrót nie ma wpływu na zginanie. Górne łożysko wypadało by zastosować swobodne.
Nie zapomnij jednak o współczynniku bezpieczeństwa, w tego typu urządzeniach musi być on odpowiednio wysoki (np. żeby omuś łba nie urwało jak zamiast malucha będzie podnosił ciągnik siodłowy).
gouda
 
Posty: 704
Dołączył(a): lip 30, 2008 00:02

Re: Projekt podnośnika samochodowego

Postprzez shrek3333@wp.pl » sty 06, 2012 20:59

Czyli bezpieczniej wybrać przypadek drugi(dół utwierdzony, góra swobodna, żeby to czasem prowadzący się nie przyczepił, że złe wyboczenie wybrałem, chyba tak zrobię.. dziekuje
shrek3333@wp.pl
 
Posty: 4
Dołączył(a): gru 13, 2011 20:19

Re: Projekt podnośnika samochodowego

Postprzez MYCA » sty 06, 2012 21:08

:D Witam,

Czyli bezpieczniej wybrać przypadek drugi(dół utwierdzony, góra swobodna, żeby to czasem prowadzący się nie przyczepił, że złe wyboczenie wybrałem, chyba tak zrobię.
:lol:


z pewnoscia nie - z punktu widzenia sruby, to albo 4 albo, jak sie juz tak obawiasz, przypadek 1. Oznacza on, ze sruba moze sie obrocic (nie w okol osi) w punktach zamocowania.

Pozdr. :D tomek
------------------

Pozdr. :D tomek
Avatar użytkownika
MYCA
 
Posty: 3291
Dołączył(a): lip 27, 2008 12:38

Re: Projekt podnośnika samochodowego

Postprzez shrek3333@wp.pl » sty 06, 2012 21:35

Tak, wiem że to zabawne, że jestem aż tak "przewrazliwiony" pod względem bezpieczeństwa, stąd moje kolejne pytanie, czy jeśli zastosuję współczynnik bezpieczeństwa Xw = 7, nie będzie to aż nad to ?
shrek3333@wp.pl
 
Posty: 4
Dołączył(a): gru 13, 2011 20:19

Re: Projekt podnośnika samochodowego

Postprzez thermtrans » sty 07, 2012 20:45

Generalnie w stateczności konstrukcji należy przyjmować przegób jeśli istnieje możliwość obrotu, nawet małego.
Tyle teorii.

Dlatego opcja 1 wydaje się właściwsza jeśli nie jesteś łozyska pozwalają na obrót.
Jeśli np. dolne łożysko zapewni kąt obrotu równy zero to możesz wybrać Lw=0,7L.
Podobnie należy postąpić z łożyskiem górnym, wówczas Lw=0,5L.
Na schemacje widać że możliwe jest sztywne ograniczenie obrótów na obu końcach.
Wszystko zależy jak rozwiążesz mocowanie gwintu w na końcach.


Współczynnik bezpieczeństwa x=7 to trochę dużo.
10-12 jest dla wind.
Pozdrawiam, ThermTrans

MES, CFD, wytrzymałość materiałów, hydromechanika, mechanika, termodynamika.
thermtrans
 
Posty: 298
Dołączył(a): mar 01, 2010 21:52


Powrót do Pytania studentów, laików i początkujących

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników