przez alekgrabek » gru 10, 2017 12:53
Z pewnością musisz zwrócić uwagę na to, aby różnica w wynagrodzeniu była adekwatnie większa do zmiany, ponieważ przy samozatrudnieniu dochodzi wiele czynności, które zabiorą Tobie czas i pojawiają się kolejne koszty, takie jak: księgowość, podatki, miesięczne rozliczenia, roczne rozliczenia. Można też trafić na kontrolę ZUS, US, PiP, więc trzeba być na to przygotowanym.
Minusy
Brak przywilejów pracowniczych: dodatkowo opłacanych przez pracodawcę pakietów socjalnych (prywatna opieka medyczna, karnet sportowy, szkolenia pracownicze itd), trzynastki, urlopu wypoczynkowego, urlopu tacierzyńskiego, macierzyńskiego, często także dostępu do firmowego funduszu socjalnego,
Niższa emerytura w przyszłości (osoby prowadzące działalność gospodarczą opłacają składkę emerytalną w minimalnej wysokości), jednak dodatkowo zarobione pieniądze można wykorzystać na opłacanie dodatkowego ubezpieczenia emerytalnego,
Przy prowadzeniu działalności gospodarczej to Ty odpowiadasz za księgowość, odprowadzanie składek na ubezpieczenia ZUS oraz podatków VAT i PIT do Urzędu Skarbowego. W prowadzeniu księgowości może oczywiście w znacznym stopniu pomóc Biuro Księgowe.
Jednak są też fajne zalety, ponieważ duża liczba nowych firm będzie miała prawo do preferencyjnego ZUSu, a wtedy prawo do opłacania preferencyjnych składek w wysokości 30 proc. minimalnego wynagrodzenia przysługuje przedsiębiorcom przez pierwsze 2 lata prowadzenia działalności. Z pewnością mniejszy ZUS to niższe obciążenia finansowe działalności ale też mniejsze zabezpieczenie na wypadek niezdolności do pracy, czy macierzyństwa.