Strona 1 z 1

[Solidworks] Resetująca się lista materiałów (BOM)

PostNapisane: wrz 13, 2019 17:21
przez Jakras
Witam.

Od pewnego czasu mam pewien problem z BOM (listą materiałów). Staram umieścić się ją w pliku z rysunkiem złożenia, po czym organizuję ją tak by osiągnęła zamierzoną postać, tj. przestawiam kolejność elementów, zwijam/rozwijam drzewa podzłożeń, rozkładam niektóre podzłożenia. Gdy po skończonej reorganizacji zajmuję się czym innym w pliku i wracam po chwili do tabeli okazuje się że ta... wróciła do pierwotnej postaci, a wszystkie efekty mojej pracy przepadły.

Jedyne rozwiązanie które coś przyniosło, to wykonanie najpierw listy materiałów o zamierzonej organizacji w pliku złożenia - ta tabela się nie resetuje, a tabela umieszczona w rysunku domyślnie przyjmuje wartości tabeli ze złożenia.
Gorzej jeżeli z jakiś powodów potrzebuję, by organizacja tabeli na rysunku była inna niż tej w złożeniu. Wtedy wracamy do problemu.

Pracuję na Solidworksie 2018 SP5, ale problem występował też na wcześniejszych wersjach 2018. Googlując znalazłem nawet opis tego samego problemu z roku 2015, niestety nierozwiązany.

Tabele umieszczam na innym arkuszu niż widok do którego się odnoszą.

Mam jeszcze poboczne pytanie co do BOM:
Mam na rysunku dwa widoki tego samego elementu w różnych konfiguracjach. Konfiguracje zawierają dokładnie te same elementy - różnią się tylko wiązaniami, bo potrzebowałem przedstawić je w innym ustawieniu. Czy jest jakaś możliwość, by powiązać je wspólną listą materiałów? Dotychczas tworzyłem dwie identyczne (by numery w odnośnikach się zgadzały) i nie wiem, czy jest jakiś lepszy sposób.

Z góry dziękuję za odpowiedzi :)

Re: [Solidworks] Resetująca się lista materiałów (BOM)

PostNapisane: wrz 13, 2019 17:45
przez Kacper Suchomski
Sam sobie odpowiedziałeś na pytanie.

Jest różnica w idei (i przez to sposobie działania) pomiędzy tymi tabelami w złożeniu i na rysunku:
1. W złożeniu występuje zestawienie komponentów - jest to baza danych.
2. Na rysunku masz listę komponentów (części), będącą tabelaryczną pochodną zestawienia komponentów.

To subtelna różnica, ale wpływa na proces i jej świadomość ułatwia korzystanie z oprogramowania.

Zarządzając w złożeniu zestawieniem komponentów zarządzasz tymi danymi globalnie, w pierwotnym pliku (źródle) a to znaczy, że dokonane zmiany będą widoczne we wszystkich listach, jako pochodnych zestawienia.
Zarządzając listą w pliku rysunku edytujesz jedynie pochodną, lokalną wersję zestawienia, dopasowaną konkretnie do danego pliku rysunku.