przez gouda » cze 01, 2022 00:54
Akurat nie zgodzę się że w Polsce brakuje know how jeśli chodzi o produkcję samochodów. Brakuje jeśli chodzi o projektowanie ale nie o produkcję.
Zapominacie o Śląsku, o Tychach,Bielsku-Białej i Gliwicach. Fabryka w Tychach zawsze była bardzo nowoczesna. Poziom robotyzacji jest tu wysoki (już 10 lat temu pracowało tam ponad 1000 robotów, teraz pewnie znacznie więcej ).
Tu jest know how. Decyzję o lokalizacji fabryki to często decyzje polityczne. Rządy bardzo często oferują producentom specjalne warunki, ulgi podatkowe. Są też kwestie wizerunkowe. Nie wiem czy Tesla aspirująca do marki premium chciała by się chwalić że produkuje samochody w jakimś "zacofanym" kraju na wschodnich rubieżach Europy.
Poza tym, nie przeceniamy już tych Niemców. Niemcy się kończą. Jadą jeszcze na marce i na zgromadzonym kapitale, ale fatalne decyzje po prostu ich kompromitują. Wystarczy spojrzeć na ich sposób zarządzania łańcuchem dostaw, brak dywersyfikacji i uzależnienie się od innych krajów jak Chiny w przypadku dostawy części, albo Rosja w przypadku surowców energetycznych. O wpadkach takich jak afera dieslowa to już nawet nie wspominam. Ale nadal mają kasę, a kapiał to siła. Chociaż taka Korea już dawno ich zjadła, jej chodzi o podejście do produkcji samochodów oraz ich jakość. Za 15 lat pod tym względem przegonią ich również Chiny.