_

Dobór materiału na ŚRUBY -> do kół samochodowych

Zagadnienia inżynierskie: problemy w oderwaniu od konkretnej aplikacji.

Dobór materiału na ŚRUBY -> do kół samochodowych

Postprzez timon005d » cze 12, 2013 20:30

Witam mam dobrać 5 materiałów na "Śruby" mocujące koła samochodowe (jak w temacie). Mam kilka pytań:

1. Jak się je wytwarza oprócz obróbki plastycznej i skrawaniem? czy da rade na skale masową to jeszcze jakoś wyprodukować?
2. Czy ktoś wie jakiej wielkości są stałe naprężenia rozciągające działające na śrubę?
3. Jakie materiały proponujecie? Najlepiej znormalizowane.
4. Na jakie czynniki są narażone śruby do kół oprócz: warunków atmosferycznych, stałej siły rozciągającej, naprężenia skręcające przy montażu oraz temperaturę -40 do 200 stopni C?

Proszę o szybkie i rzeczowe odpowiedzi.
Z poważaniem
Szymon
timon005d
 
Posty: 5
Dołączył(a): sty 04, 2010 10:32

Re: Dobór materiału na ŚRUBY -> do kół samochodowych

Postprzez Lucek Mostowiak » lip 01, 2013 21:59

1. Nie czaje pytania
2. Trzeba to wyliczyć, ale na kartce to można tylko oszacować, MESem się zbliżysz.
Na Twoim miejscu odkręcił bym jedną śrubę i zobaczył co to za śruba, łeb prawdę Ci powie. Potem otworzysz normę na dopuszczalne momenty dokręcenia śruby o takim i takim gwincie i o takiej i takiej klasie. Mając naprężenia i średnicę poznasz przybliżoną siłę rozciągającą nie zapominając o współczynniku który dodaje się przy połączeniach sprężanych.
3. Stopówka
4. Jeszcze rdza, wbrew pozorom śruba jest zginana, na niewielkim ramieniu ale jest, siła rozciągająca nie jest stała, bo jest różnie na zakrętach i na prostych, skręcające przy dokręcaniu z napięciem wstępnym,
"Chciałem dobrze" - A. Hitler
Lucek Mostowiak
 
Posty: 348
Dołączył(a): mar 14, 2010 10:54

Re: Dobór materiału na ŚRUBY -> do kół samochodowych

Postprzez Ked » maja 09, 2014 22:21

Takich i z resztą nie tylko takich śrub do różnych części można znaleźć na ehak24pl i to nie jest wcale takie dziwne. Firma spoko, sprawdzilem, działa, przysyłaja towar od razu praktycznie na drugi dzien.
Ked
 
Posty: 5
Dołączył(a): maja 09, 2014 21:44

Re: Dobór materiału na ŚRUBY -> do kół samochodowych

Postprzez velaskez » maja 10, 2014 15:03

Lucek Mostowiak napisał(a):4. Jeszcze rdza, wbrew pozorom śruba jest zginana, na niewielkim ramieniu ale jest, siła rozciągająca nie jest stała, bo jest różnie na zakrętach i na prostych, skręcające przy dokręcaniu z napięciem wstępnym,


:lol: :lol: :lol: U mnie na ustnym egzaminie z PKM jeden powiedział, że śruby działają na zginanie...wyleciał z dwójką.
Jak na zginanie?! Pomyśl, w życiu byś tego nie odkręcił.

Śruba w wypadku koła to śruby luźno pasowane, połączenie tarciowe.
Materiał w przypadku nakrętek to stal węglowa ulepszana cieplnie (AISI 1008). W przypadku śrub jest to stal chromowo-molibdenowa (AISI 4140).
Klasa wytrzymałości w obu przypadkach to nie mniej niż 10.9.
norma: ISO/TS 16949:2002


:roll: :roll: :roll: Ja nie mogę, ale żeś kotleta odgrzał :D Teraz spojrzałem na datę postu.
Załączniki
ScreenShot001.jpg
Śruba luźnopasowana tarciowo
velaskez
 
Posty: 960
Dołączył(a): paź 05, 2011 23:22
Lokalizacja: UK


Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników