_

Mała przekladnia stożkowa - obliczenia wytrzymałosci

Zagadnienia inżynierskie: problemy w oderwaniu od konkretnej aplikacji.

Mała przekladnia stożkowa - obliczenia wytrzymałosci

Postprzez kfilon » maja 29, 2014 19:57

Witam,
jestem studentem i mam za zadanie obliczyc czy mozliwe jest zrealizowanie zadanego ruchu za pomocą danego mechanizmu. Chodzi o to by obrócic pewien mały element o ok. 100. Stopni wokół osi za pomocą pary kół stożkowych. Napędzane koło powinno obracac się o ok. 100 stopni a następnie powracac do położenia wyjściowego.

Schemat kinematyczny:

Obrazek
http://postimg.org/image/8oow81jcd/8ecad9c9/

Maksymalne wymiary koł sa ograniczone do fi = 30 mm -> mało miejsca.

Na koło napędzane nie działają żadne sily z wyjątkiem bezwładności. Ruch ma odbywac się w bardzo krotkim czasie (ok. 0,004 s na obrót). Funkcja kata obrotu koła napędzanego wyglada następująco:

Obrazek
http://postimg.org/image/7ngsqdd55/51eb2824/

Maszyna ma wykonywac 900 takich cykli na minutę.

Z katalogu dobrałem parę jednakowych kół stożkowych o zebach prostych, przełożenie 1:1, srednica podziałowa 25 mm, 25 zebow, modul 1 mm, szerokość wienca 6 mm, material: Stal ETG100. Obliczylem moment bezwładności wokół osi obrotu i podstawiłem do wzoru M=I*d(omega)/dt. Wrzuciłem w program i dostalem przebieg momentu:

Obrazek
http://postimg.org/image/sj0jqmf5h/68a0f009/

Maksymalny moment wynosi ok. 1,2 Nm. Wychodze z zalozenia, ze jest to moment potrzebny do obrotu kola i moment obrotowy na kole dla którego mam policzyc jego wytrzymałość.

Zalezy mi na wstepnym obliczeniu, czy dany mechanizm moze byc zrealizowany.

Moje pytania są następujące: