_

Pasowanie Łożysk

Zagadnienia inżynierskie: problemy w oderwaniu od konkretnej aplikacji.

Pasowanie Łożysk

Postprzez Stifan » mar 27, 2014 18:34

Witam,

Na wstępie chciałbym tylko zaznaczyć, że z wykształcenia jestem informatykiem i mam pewne braki w dziedzinie konstrukcji maszyn, ponieważ douczam się w niej we własnym zakresie. Mam kilka pytań związanych z PKM, a dokładniej z kwestią pasowania. Chce ustalić tolerancje dla czopów wału i opraw pod łożyska. Oto kilka pytań jakie mnie nurtują:

1. Czy łożyska są robione według zasady stałego otworu i można przyjąć, że mają tolerancję np. H7, czy wszystko zależy od danego modelu, a jeśli tak, to jak szybko i sprawnie sprawdzić taką tolerancje?

2. Dorwałem się do czegoś takiego: http://www.skf.com/pl/products/bearings ... index.html Czy wystarczy wziąć po prostu odchyłkę dolną i górną i np. dla łożysk poprzecznych (klasa normalna) tolerancja pierścienie wewnętrznego o średnicy nominalnej 25 mm to H6? Czy na podstawie tego można dobrać tolerancję wału i dokonać pasowania 25H6/k5?

3. Czy tolerancja wału w takim pasowaniu powinna być dokładniejsza od tolerancji otworu (np. H6/k5)?

4. To może wydawać się dziwne pytanie, ale mam problem ze zrozumieniem oznaczeń pasowania. Dokładnie chodzi mi o to, że przy pasowaniu H7/h6, można osiągnąć ten sam wymiar rzeczywisty dla wałka i otworu co przy pasowaniu np. H7/k6, bo zakres tolerancji w obu tych przypadkach częściowo pokrywa się. Dlaczego więc oba te pasowania mają inne zastosowania, skoro zarówno w jednym jak i w drugim może wystąpić ten sam niewielki luz?

Z góry dziękuje za odpowiedź.
Stifan

Re: Pasowanie Łożysk

Postprzez MYCA » mar 27, 2014 19:16

:D Witam,

co do SKF, to blisko byles:

http://www.skf.com/pl/products/bearings ... index.html

sa na dzien dobry 2 kryteria:

1. Co sie kreci a co stoi.

http://www.pkm.edu.pl/index.php/compone ... 8-03010120
http://www.pkm.edu.pl/index.php/compone ... 7-03010121

2. Jakie obciazenia.