_

Pasowanie Łożysk

Zagadnienia inżynierskie: problemy w oderwaniu od konkretnej aplikacji.

Pasowanie Łożysk

Postprzez Stifan » mar 27, 2014 18:34

Witam,

Na wstępie chciałbym tylko zaznaczyć, że z wykształcenia jestem informatykiem i mam pewne braki w dziedzinie konstrukcji maszyn, ponieważ douczam się w niej we własnym zakresie. Mam kilka pytań związanych z PKM, a dokładniej z kwestią pasowania. Chce ustalić tolerancje dla czopów wału i opraw pod łożyska. Oto kilka pytań jakie mnie nurtują:

1. Czy łożyska są robione według zasady stałego otworu i można przyjąć, że mają tolerancję np. H7, czy wszystko zależy od danego modelu, a jeśli tak, to jak szybko i sprawnie sprawdzić taką tolerancje?

2. Dorwałem się do czegoś takiego: http://www.skf.com/pl/products/bearings ... index.html Czy wystarczy wziąć po prostu odchyłkę dolną i górną i np. dla łożysk poprzecznych (klasa normalna) tolerancja pierścienie wewnętrznego o średnicy nominalnej 25 mm to H6? Czy na podstawie tego można dobrać tolerancję wału i dokonać pasowania 25H6/k5?

3. Czy tolerancja wału w takim pasowaniu powinna być dokładniejsza od tolerancji otworu (np. H6/k5)?

4. To może wydawać się dziwne pytanie, ale mam problem ze zrozumieniem oznaczeń pasowania. Dokładnie chodzi mi o to, że przy pasowaniu H7/h6, można osiągnąć ten sam wymiar rzeczywisty dla wałka i otworu co przy pasowaniu np. H7/k6, bo zakres tolerancji w obu tych przypadkach częściowo pokrywa się. Dlaczego więc oba te pasowania mają inne zastosowania, skoro zarówno w jednym jak i w drugim może wystąpić ten sam niewielki luz?

Z góry dziękuje za odpowiedź.
Stifan
 
Posty: 6
Dołączył(a): mar 27, 2014 18:01

Re: Pasowanie Łożysk

Postprzez MYCA » mar 27, 2014 19:16

:D Witam,

co do SKF, to blisko byles:

http://www.skf.com/pl/products/bearings ... index.html

sa na dzien dobry 2 kryteria:

1. Co sie kreci a co stoi.

http://www.pkm.edu.pl/index.php/compone ... 8-03010120
http://www.pkm.edu.pl/index.php/compone ... 7-03010121

2. Jakie obciazenia.

http://www.pkm.edu.pl/index.php/compone ... 9-03010119

Dodatkowo temperatura pracy i materialy zastosowane na wal i oprawe - tu rozszerzalnosc cieplna w stosunku do lozyska (stali).
------------------

Pozdr. :D tomek
Avatar użytkownika
MYCA
 
Posty: 3291
Dołączył(a): lip 27, 2008 12:38

Re: Pasowanie Łożysk

Postprzez Stifan » mar 27, 2014 19:37

W zasadzie to właśnie z tej strony pkm.edu.pl czerpałem większość wiedzy na temat pasowania. Zastosowałem łożyska stożkowe, ze względu na występujące siły osiowe (na wale jest synchronizator zrobiony z kół zębatych o zębach skośnych). Nie chciałbym się na razie bawić w "wytrzymkę", tylko skupić się na modelowaniu i ograniczyć kwestie wytrzymałościowe do minimum, ale jednocześnie zastosować poprawne rozwiązania konstrukcyjne. Chciałbym, aby to był model, który będzie można przewymiarować na podstawie później wykonanych obliczeń wytrzymałościowych, ale bez potrzeby zmiany istoty konstrukcji - o ile oczywiście jest to możliwe. Wał wykonany ze stali nierdzewnej (to jest pompa), oprawa również. W zasadzie to obracać się powinien tylko pierścień wewnętrzny łożyska razem z wałem, a pierścień zewnętrzny powinien być nieruchomy razem z oprawą. Czyli pasowanie ciasne na wale i luźniejsze na oprawie. Przynajmniej w założeniu.
Załączniki
lozyskowanie.png
Wygląda to mniej więcej tak.
Ostatnio edytowany przez Stifan, mar 28, 2014 15:15, edytowano w sumie 1 raz
Stifan
 
Posty: 6
Dołączył(a): mar 27, 2014 18:01

Re: Pasowanie Łożysk

Postprzez MYCA » mar 27, 2014 19:48

Tak na szybko, bo mam na dzisiaj juz dosc:

http://pkaero.prz.edu.pl/sprawozdania/K ... B-04-2.pdf

stozkowe do skosnych nie za bardzo... Chyba, ze masz cos do regulacji napiecia i polozenia lozysk.

A to pod jasiek:

http://home.agh.edu.pl/~wedrych/sites/d ... LOSC_0.pdf
------------------

Pozdr. :D tomek
Avatar użytkownika
MYCA
 
Posty: 3291
Dołączył(a): lip 27, 2008 12:38

Re: Pasowanie Łożysk

Postprzez Stifan » mar 27, 2014 20:18

Specjalnie wybrałem stożkowe do skośnych, bo tak zalecał Leonid Kurmaz w swojej książce "Podstawy Konstrukcji Maszyn - Projektowanie", co do luzów i napięcia wstępnego to właśnie miałem pytać czy to też można ustalić pasowaniem powierzchni czołowej łożyska z powierzchnią czołową oprawy lub z powierzchnią czołową wału. Zabieram się za lekturę tego co podałeś.
Ostatnio edytowany przez Stifan, mar 28, 2014 15:32, edytowano w sumie 1 raz
Stifan
 
Posty: 6
Dołączył(a): mar 27, 2014 18:01

Re: Pasowanie Łożysk

Postprzez Stifan » mar 28, 2014 15:24

Czy ktoś mógłby się jeszcze odnieś do tego:
3. Czy tolerancja wału w takim pasowaniu powinna być dokładniejsza od tolerancji otworu (np. H6/k5)?

4. To może wydawać się dziwne pytanie, ale mam problem ze zrozumieniem oznaczeń pasowania. Dokładnie chodzi mi o to, że przy pasowaniu H7/h6, można osiągnąć ten sam wymiar rzeczywisty dla wałka i otworu co przy pasowaniu np. H7/k6, bo zakres tolerancji w obu tych przypadkach częściowo pokrywa się. Dlaczego więc oba te pasowania mają inne zastosowania, skoro zarówno w jednym jak i w drugim może wystąpić ten sam niewielki luz?

Czytamy np.
Przypadek ten wymaga ciasnego pasowania zarówno oprawy jak i wału co stwarza problemy podczas montażu łożyska i skraca jego trwałość.

Po czym:
Najczęściej stosowana jest tolerancja wymiaru wału js6 dla wszystkich rodzajów łożysk.

No i tego nie rozumiem. Jest mowa o ciasnym pasowaniu, tymczasem podana jest tolerancja, która przy założeniu, że korzystamy z zasady stałego otworu (H) - tworzy pasowanie mieszane, czyli może wystąpić lekki luz lub lekki ścisk. W zasadzie tak jest we wszystkich pasowaniach z tolerancją do m. Nie rozumiem w ogóle idei pasowania mieszanego dla łożysk. Przecież łożysko albo ma być pasowane albo luźno, albo ciasno - nie można chyba tego zostawiać nierozstrzygniętego. Gdzie popełniam błąd?
Stifan
 
Posty: 6
Dołączył(a): mar 27, 2014 18:01

Re: Pasowanie Łożysk

Postprzez CFA » mar 29, 2014 14:20

Stifan napisał(a):Najczęściej stosowana jest tolerancja wymiaru wału js6 dla wszystkich rodzajów łożysk.


Tak sobie napisali. Ja spotykam najczęściej k6. Ale też sporo idzie na h. Trochę z racji technologii, a trochę z powodu łatwości montażu i stosowania różnych klejów ustalających.

Stifan napisał(a): Nie rozumiem w ogóle idei pasowania mieszanego dla łożysk. Przecież łożysko albo ma być pasowane albo luźno, albo ciasno - nie można chyba tego zostawiać nierozstrzygniętego. Gdzie popełniam błąd?
[/quote]

No ale to nadal kwestia ustalenia jakiegoś wcisku czy luzu- ze wszystkimi warunkami do spełnienia (termiczne, wytrzymałosciowe)
Patrz tylko na odchyłki i sam zdecyduj. Jak chcesz mieć dokładnie, to zdefiniuj warunek pewnego wcisku czy luzu i już. (w praktyce jak do wymiaru dorzucisz błędy kształtu, to pasowanie mieszane w którym obliczeniowo mógłby być luz takim połączeniem nie będzie)
CFA
 
Posty: 212
Dołączył(a): lis 16, 2009 23:20
Lokalizacja: Wrocław

Re: Pasowanie Łożysk

Postprzez grafi » mar 29, 2014 15:16

Przede wszystkim polecam Poradnik Mechanika tam jest wszystko pięknie objaśnione jakie pasowania w jakich przypadkach się stosuje. Pasowanie k6 dla wałka stosowało się dawno temu z uwagi na dokładności wykonania łożysk, dzieliło się je na 3 klasy dokładności, zapytajcie starszych kolegów jak to było z tym k6. Ja osobiście najczęściej używam H7/h6 dla łożysk, jeśli zajrzycie do poradnika mechanika tam znajdziecie odpowiedź dlaczego używam takiego pasowania. Jest jeszcze jeden powód dla którego używam tego pasowana a raczej pasowania otworu H7. Jest to moim zdaniem najczęściej stosowane pasowanie dla otworów, a tym samym możecie być prawie pewni że dostaniecie rozwiertak o średnicy jaka was interesuje w tym pasowaniu. A po za tym stosując pasowanie dla otworu H7 możecie uzyskać praktycznie dowolne pasowanie z wałkiem od luźnego po wcisk, mając gwarancję dostępności rozwiertaka dla otworu.
grafi
 
Posty: 32
Dołączył(a): lip 07, 2010 20:40

Re: Pasowanie Łożysk

Postprzez andrzejf » mar 29, 2014 18:12

Raczej trzeba stosować praktyke. Jak się chce uzyskać wymiary dokładne to trzeba stosować pewne zasady. Rozwiertak jest dobry do długich otworów i małych średnic. H7/h6 raczej stosuje się na łożyska szybkoobrotowych i mało obciążonych, i bardzo dokładnych gdzie luz na kulkach i bieżni jest bardzo mały. Tam gdzie obciążenie jest wielkie i obroty są małe trzeba stosować większy wcisk. Te pasowania są zależne od występującej temperatury nagrzewanych łożysk podczas pracy.
Duże obroty ,większa temperatura i zjawisko puchnięcia , a zatem mniejszy wcisk . Mniejsza temperatura , mniejsze puchnięcie i większy wcisk. Każdy rozsądny inż. na pewno zgodzi się z tym stwierdzeniem. Spełnienie tych warunków będzie sprzyjało długiej i bezawaryjnej pracy łożyska.
Nie każdy jest magistrem!!!
andrzejf
 
Posty: 116
Dołączył(a): wrz 05, 2007 21:44

Re: Pasowanie Łożysk

Postprzez Stifan » mar 30, 2014 16:38

Myślałem o tym już wcześniej, ale może dla was to jest oczywiste i dlatego nikt jeszcze o tym nie napisał, ale czy to nie jest tak, że ze względu na bardzo małe jednostki miary jakimi są mikrometry nawet w przypadku niewielkiego luzu w pasowaniu np. H7/K6 mamy do czynienia z wystarczającym tarciem między łożyskiem, a wałem, właśnie dlatego, że te odległości są tak małe, że w rzeczywistości ten luz i tak nie zmniejsza siły tarcia na tyle, żeby doszło do swobodnego obracania pierścienie wewnętrznego łożyska względem wału w czasie np. obrotu wału, tak?
Stifan
 
Posty: 6
Dołączył(a): mar 27, 2014 18:01

Następna strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników