_

Ucho do haka suwnicy

Zagadnienia inżynierskie: problemy w oderwaniu od konkretnej aplikacji.

Ucho do haka suwnicy

Postprzez piotrekm13 » gru 02, 2013 12:10

Witam

Projektuje trawerse do podnoszenia kontenerów. Jednak nie mam pojęcia jak zrobić obliczenia (lub dobrać) górne ucho, do powieszenia trawersy na haku suwnicy. Mam tylko zalecenia o wewnętrznym rozmiarze otworu ucha (270x140). Myślę że zwykłe obliczenia (rozciąganie, ścinanie etc.) w tym przypadku nie wystarczą. Może ktoś ma materiały jak się takie coś liczy, ewentualnie dobiera z tablic. Dodam jeszcze, że ucho ma być wypalone z blachy, najlepiej 25 lub 35mm.

Pozdrawiam
Piotrek
piotrekm13
 
Posty: 857
Dołączył(a): mar 31, 2012 20:52

Re: Ucho do haka suwnicy

Postprzez tadek007 » gru 02, 2013 21:11

co do obliczen to zalezy jak jest sila do tego przylozona czy nie ma tam jakiegos zginania. jezlei to jest przyspawane to pewnie trzeba policzyc jakies spoiny. ale ja nie o tym chcialem pisac. sa takie gotowe zaczepy do przykrecenia. po wpisaniu swivel hoist ring (eye or bolt) w google mozna cos znalesc. ja znalazme takie zaczepy do okolo 30 t przykrecane sruba M100. ale peniwe sa i wieksze. ja poszukalbym w Crosby Group albo czyms podobnym. znalazlem tez taka strone rud-rud.com i maja tam roznego rodzaju zaczepy.
z drugiej strony pewnie jeden taki zaczep z Crosby kosztyje wiecej niz caly ten spreader.
tadek007
 
Posty: 16
Dołączył(a): cze 01, 2009 12:28

Re: Ucho do haka suwnicy

Postprzez Lucek Mostowiak » gru 02, 2013 21:18

daj jakiś szkic i wtedy zobaczymy
"Chciałem dobrze" - A. Hitler
Lucek Mostowiak
 
Posty: 348
Dołączył(a): mar 14, 2010 10:54

Re: Ucho do haka suwnicy

Postprzez dar1 » gru 03, 2013 08:50

piotrekm13 napisał(a):Witam

Projektuje trawerse do podnoszenia kontenerów. Jednak nie mam pojęcia jak zrobić obliczenia (lub dobrać) górne ucho, do powieszenia trawersy na haku suwnicy. Mam tylko zalecenia o wewnętrznym rozmiarze otworu ucha (270x140). Myślę że zwykłe obliczenia (rozciąganie, ścinanie etc.) w tym przypadku nie wystarczą. Może ktoś ma materiały jak się takie coś liczy, ewentualnie dobiera z tablic. Dodam jeszcze, że ucho ma być wypalone z blachy, najlepiej 25 lub 35mm.

Pozdrawiam
Piotrek



mysle ze norma DIN 28086 ,,Lugs on vessels for use in process engineering. Dimensions and maximum safe working load'' bylaby pomocna
Avatar użytkownika
dar1
 
Posty: 180
Dołączył(a): cze 22, 2010 06:16

Re: Ucho do haka suwnicy

Postprzez gouda » gru 03, 2013 10:34

Generalnie trzeba rozróżnić 2 sprawy.
1. to wytrzymałość takiego ucha z czysto technicznego punktu widzenia - tu faktycznei proste obliczenia mogą nie wystarczyć, można posiłkować sie MESEM, wypadało by chyba obliczyć naciski powierzchniowe itd... w każdym razie wszystkie pomocne informacje znajdziesz w odpowiedniej literaturze.
2. zgodność z przepisami prawa polskiego, a właściwie dyrektywami UE

Trawersa podlega pod dyrektywę maszynową (2006/42/WE) jako element do podnoszenia.
Wiąże się to z koniecznością spełnienia zasadniczych wymagań bezpieczeństwa, w tym wymagań co do elementów podnoszenia (patrz dyrektywa - wymagania zasadnicze).
W praktyce uzyskanie zgodności z dyrektywą osiaga się po przez spełnienie wymagań zawartych w normach zharmonizowanych z dyrektywą...
Tak więc projektowanie trawersy, jak i zresztą każdej innej maszyny (z punktu widzenia DM trawersa jako element do podnoszenia jest traktowana jako maszyna - sama z siebie maszyną oczywiście nie jest, ale podczas jej użytkowania występują zagrożenia podobne jak w przypadku maszyn tj zagrożenie powodowane energią potencjalną zgromadzona w podnoszonym elemencie) nalezy zacząć od przejrzenia listy norm zharmonizowanych z dyrektywą 2006/42/WE.
tu masz link: http://www.pkn.pl/var/resources/1/1/812/2006_42_WE.pdf
Stosowanie norm niezharmonizowanych z dyrektywą nie zapewnia wprost domniemania zgodności z dyrektywą.
Jeśli nie znajdziesz żadnej normy zharmonizowanej która pasowała by do projektowanej przez ciebie trawersy, możesz zastosować inne normy, oraz podpierać innymi normami, metodami itd.

Wiele norm zharmonizowanych zawiera odpowiednie wzory, algorytmy obliczeń itd. dzieki którym obliczysz odpowiednią wytrzymałość danego elementu zgodnie z normą.

Ja Ci niestety takiej normy nie podam, bo nie siedzę w tej branży ;), a dobór norm trzeba przeprowadzić w sposób odpowiedzialny.

Oczywiście do trawersy trzeba zrobić ocenę ryzyka (np wg ISO 12100). Odpowiednio kontrolowany musi być proces produkcji takich elementów, musza zostac przeprowadzone odpowiednie próby - statyczne i dynamiczne przy zachowaniu odpowiednich współczynników bezpieczeństwa itd - wiele z tych rzeczy wprost definiuje dyrektywa maszynowa.

Trawersa musi zostać odpowiednio oznaczona - musi być na niej informacja o maksymalnej nośności, musi buyc tabliczka znamionowa i znak CE -- musi być do niej dostarczona instrukcja obsługi opisująca sposób bezpiecznego podnoszenia (dopuszczalne kąty lin, zawiesi itd).

PS. Nawet jeśli projektujesz tylko jedną trawersę np. na własny użytek w firmie (przez innych pracowników) - de facto wprowadzasz produkt do uzytku (jest to zgodnie z DM wprowadzenia do obrotu lub do użytku), a zatem oznaczenie CE a przez to przeprowadzenei całej procedury o której pisałem powyżej jest obligatoryjne. W praktyce przeprowadzenie takej procedury wiąże się z większym nakładem pracy niż ten który musimy włożyć na samo zaprojektowanie trawersy z czysto technicznego punktu widzenia, a zatem wszystko to staje się nieopłacalne - czyt. lepiej kupić taką trawersę w firmie która projektuje i produkuje tego typu elementy.
gouda
 
Posty: 847
Dołączył(a): lip 30, 2008 00:02

Re: Ucho do haka suwnicy

Postprzez Lucek Mostowiak » gru 03, 2013 10:46

Ja dodam do tego jeszcze, że należy stworzyć instrukcję obsługi jeśli projektujemy maszynę.
Potem ewentualnie można poddać projekt "ocenie projektu" przez np UDT za parę tys. zł. :)
"Chciałem dobrze" - A. Hitler
Lucek Mostowiak
 
Posty: 348
Dołączył(a): mar 14, 2010 10:54

Re: Ucho do haka suwnicy

Postprzez gouda » gru 03, 2013 10:54

Lucek Mostowiak napisał(a):Ja dodam do tego jeszcze, że należy stworzyć instrukcję obsługi jeśli projektujemy maszynę.
Potem ewentualnie można poddać projekt "ocenie projektu" przez np UDT za parę tys. zł. :)


UDT jest niepotrzebny - maszyny które wymagają zaangażowania jednostki notyfikowanej okreslone są w IV załączniku dyrektywy 2006/42/WE. aczkolwiek jest tam punkt:

17. Urządzenia do podnoszenia osób lub osób i towarów, stwarzające ryzyko upadku z wysokości większej niż 3
metry.

Więc jeśli istnieje takie ryzyko twoja trawersa podchodzi pod jednostkę notyfikowaną (np. UDT, ale może to być również inna jednostka, również zagraniczna mająca uprawnienia w tym zakresie).


Urządzenia do podnoszenia osób lub osób i towarów, stwarzające ryzyko upadku z wysokości większej niż 3
metry.

Znalazłem normę zharmonizowaną typu C którą prawdopodobnie możesz bezpośrednio zastosować:
PN-EN 15056+A1:2009E
Dźwignice -- Wymagania dotyczące zawiesi belkowych do podnoszenia kontenerów


Wprowadza: EN 15056:2006+A1:2009 [IDT], PN-EN 15056+A1:2009E [IDT_LANG]
Zawiesia belkowe to oficjalne określenie trawersy...

Oczywiście, zastosowanie samej normy typu C to nie wszystko ;) w tej normie prawdopodobnie znajdziesz oprócz obliczeń, dużą cześć oceny ryzyka dla tego typu elementów, aczkolwiek prawdopodobnie będziesz musiał również posiłkować się normą ISO 12100 i prawdopodobnie co najmniej kilkoma innymi normami (w normach z reguły są odniesienia do innych norm które trzeba spełnić żeby spełnić daną normę) Tak że generalnie za same normy zapłacisz pewnie kilka tyś. złotych. Ewentualnie można spędzić wiele godzin w czytelni norm ;)))
gouda
 
Posty: 847
Dołączył(a): lip 30, 2008 00:02

Re: Ucho do haka suwnicy

Postprzez Lucek Mostowiak » gru 03, 2013 11:37

gouda napisał(a):UDT jest niepotrzebny - maszyny które wymagają zaangażowania jednostki notyfikowanej okreslone są w IV załączniku dyrektywy 2006/42/WE. aczkolwiek jest tam punkt:

17. Urządzenia do podnoszenia osób lub osób i towarów, stwarzające ryzyko upadku z wysokości większej niż 3
metry.

Więc jeśli istnieje takie ryzyko twoja trawersa podchodzi pod jednostkę notyfikowaną (np. UDT, ale może to być również inna jednostka, również zagraniczna mająca uprawnienia w tym zakresie).


O tym mówię właśnie.
"Chciałem dobrze" - A. Hitler
Lucek Mostowiak
 
Posty: 348
Dołączył(a): mar 14, 2010 10:54

Re: Ucho do haka suwnicy

Postprzez piotrekm13 » gru 03, 2013 14:34

Witam

Dziękuję wszystkim za zainteresowanie. Trawersa będzie użytkowana w Norwegii i robimy ją na własny użytek. Norma pod którą będzie certyfikowana to prawdopodobnie Norsok NS 3472, ale niestety nie mam wglądu do tej normy. Z tego co mi kolega mówił, to będzie jakiś uproszczony sposób certyfikacji, i będzie do tego potrzebny projekt z obliczeniami, które próbuję wykonać, choć nie wiem czy będą one użyte do certyfikacji. Na pewno będzie wykonany test podnoszenia z współczynnikiem 2,5 razy dop. udźwig. Jeżeli moje obliczenia zostaną uwzględnione, to fajnie. Jeżeli nie to będzie to musiała zrobić zewnętrzna firma. Tak czy inaczej musze zrobić jakieś obliczenia i dla pewności dać duże współczynniki bezpieczeństwa.
Odnośnie zastosowania gotowych uszu do haka, to znam firmę RUD, ale rzeczywiście cena takiego ucha mogłaby przewyższyć cenę trawersy. W załączeniu model trawersy. Z uchem na razie poradziłem dobie tak, że owalny otwór przesunąłem nieco w dół, tak żeby po bokach powstały wyraźnie widoczne przewężenia, i następnie policzyłem to na rozciąganie. Najlepiej było by sprawdzić naciski powierzchniowe na styku z hakiem suwnicy, ale nie mam pojęcia jak to zrobić. Jeden z kolegów podpowiedział, żeby użyć MESa, ale niestety nie mam takiej możliwości. Ale i tak bym nie wiedział jakie założenia przyjąć do modelowania.
piotrekm13
 
Posty: 857
Dołączył(a): mar 31, 2012 20:52

Re: Ucho do haka suwnicy

Postprzez piotrekm13 » gru 03, 2013 14:35

Nie wiem czemu nie mogę dodać załącznika :(
piotrekm13
 
Posty: 857
Dołączył(a): mar 31, 2012 20:52

Następna strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników