_

Martwe zwoje - znaczenie

Zagadnienia inżynierskie: problemy w oderwaniu od konkretnej aplikacji.

Martwe zwoje - znaczenie

Postprzez Sudoł » lut 19, 2014 20:21

Witam,

ostatnio wpadła w moje ręce mała sprężynka (średnica około 5 mm), która posiada martwe zwoje na obu końcach oraz kilka w środku. Chciałbym Was zapytać, czy spotkaliście się kiedyś z takim ustrojstwem i jakie znaczenie (zadanie) mają martwe zwoje w środkowej części sprężyny. Rysunek poglądowy poniżej.

Pozdrawiam
Załączniki
Spring.pdf
(16.36 KiB) Pobrane 240 razy
Sudoł
 
Posty: 40
Dołączył(a): sie 30, 2011 16:46

Re: Martwe zwoje - znaczenie

Postprzez gambolo » lut 21, 2014 12:36

To nie są martwe zwoje tylko fachowo sprężyna o zmiennej charakterystyce . Kiedy skok sprężyny będzie duży ((duże obciążenie -> duże ściśnięcie) to do pracy wchodzą te zwoje o mniejszym skoku, sprężyna zyskuje wtedy większą twardość co chroni ją przed zniszczeniem.
gambolo
 
Posty: 1028
Dołączył(a): gru 02, 2010 13:10

Re: Martwe zwoje - znaczenie

Postprzez Rerg » lut 23, 2014 11:05

gambolo napisał(a):To nie są martwe zwoje tylko fachowo sprężyna o zmiennej charakterystyce . Kiedy skok sprężyny będzie duży ((duże obciążenie -> duże ściśnięcie) to do pracy wchodzą te zwoje o mniejszym skoku, sprężyna zyskuje wtedy większą twardość co chroni ją przed zniszczeniem.

Ciekawy temat i sam do końca nie jestem pewien. Bo wydaje mi się, że właśnie te zwoje o mniejszym skoku w pierwszej kolejności się "uginają" blokując się. Ale oczywiście są sprężyny o zmiennej charakterystce.
Moje wytłumaczenie jest inne. Kolega pisał o zwojach martwych (nieczynnych). Przyjmując to, to odpowiedź byłaby prosta. Jak sama nazwa mówi zwoje nieczynne (martwe) nie dają siły, więc jeśli z przyczyn konstrukcyjnych sprężyna musi być długa, ale z mniejszą siłą, to te zwoje nieczynne daja wtedy tylko "długość" sprężynie a nie siłę. Ale to może być naciągana teoria :) Najlepiej będzie jak się wypowie jakiś sprężyniarz :)
Rerg
 
Posty: 192
Dołączył(a): lip 11, 2013 16:25

Re: Martwe zwoje - znaczenie

Postprzez Sudoł » lut 23, 2014 13:05

Dzieki Panowie za zainteresowanie tematem. Zastanawiam się jeszcze nad jednym aspektem. Mianowicie, przedstawiony problem dotyczy sprężyn o średnicy zewnętrznej ~D=4,5 mm i średnicy drutu d=0,2 mm. Podczas masowej produkcji sprężyny te wrzucane są do jednej kuwety magazynowej co powoduje ich wzajemne splątanie. Moim zdaniem, wprowadzenie zwojów czynnych ma za zadanie zabezpieczyć sprężyny przed splątaniem oraz ze względu na charakterystykę pracy zabezpieczyć je przed wyboczeniem. Najlepiej jednak będzie jeżeli fachowiec w tej dziedzinie się wypowie :)
Sudoł
 
Posty: 40
Dołączył(a): sie 30, 2011 16:46

Re: Martwe zwoje - znaczenie

Postprzez Rerg » lut 24, 2014 16:59

Sudoł napisał(a):Dzieki Panowie za zainteresowanie tematem. Zastanawiam się jeszcze nad jednym aspektem. Mianowicie, przedstawiony problem dotyczy sprężyn o średnicy zewnętrznej ~D=4,5 mm i średnicy drutu d=0,2 mm. Podczas masowej produkcji sprężyny te wrzucane są do jednej kuwety magazynowej co powoduje ich wzajemne splątanie. Moim zdaniem, wprowadzenie zwojów czynnych ma za zadanie zabezpieczyć sprężyny przed splątaniem oraz ze względu na charakterystykę pracy zabezpieczyć je przed wyboczeniem. Najlepiej jednak będzie jeżeli fachowiec w tej dziedzinie się wypowie :)

Masz rację. Jak napisałeś, że są to "maleństwa" to sobie przypomniałem, że kiedyś słyszałem o takim argumencie. Do końca to nie rozwiązuje sprawy "sczepiania" się sprężynek, ale o wiele łatwiej je później rozsczepić. Pozdrawiam, :)
Rerg
 
Posty: 192
Dołączył(a): lip 11, 2013 16:25


Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników